Ergoterapeut-uddannelsen Professionshøjskolen Metropol København
Her blev grundstenene lagt for min viden omkring aktivitetsanalyse, min motivation for at være nysgerrig på børns bagvedliggende og kropslige adfærd i en given situation.
Mit navn er Claire Haigh Ludvigsen. Jeg blev uddannet som ergoterapeut i 2005. Jeg er meget optaget af hvordan, vi voksne kan være nysgerrige på børns adfærd. Jeg er nysgerrig på, hvad børn fortæller gennem deres kropslige adfærd og kropssprog, og hvordan vi kan møde dem i deres kropslige og sensoriske behov.
Min erfaring som praktiserende ergoterapeut kommer primært fra mit arbejde i Den Ambulante Børneterapi, og i min funktion som konsulent og underviser i projektet “Børn og Bevægelseskultur” i Københavns Kommune.
Ergoterapeut-uddannelsen Professionshøjskolen Metropol København
Her blev grundstenene lagt for min viden omkring aktivitetsanalyse, min motivation for at være nysgerrig på børns bagvedliggende og kropslige adfærd i en given situation.
Mit første møde med Sansemotorikken
Mit første møde med sansemotorikken og hvordan den påvirker den enkeltes aktivitetsdeltagelse, var da jeg deltog i et kursus med Winnie Dunn. Winnie Dunn er ophavskvinde til Sensory Profil, som jeg i de sidste 17 år har brugt som redskab til, at stille skarpt med i analyse af sansebearbejdning, og hvad den sansemotoriske udvikling kan betyde for den enkeltes aktivitetsadfærd. Sidenhen har jeg deltaget i diverse opfølgningskurser omhandlende Sensory Profil og har løbende holdt mig opdateret.
Tilknyttet projektet Børn og Bevægelseskultur
Jeg har undervist i børns sansemotoriske udvikling for pædagogisk personale og personer i sundhedsplejen i hele Københavns Kommune.
Jeg har i samarbejde med en fysioterapeut udarbejdet oplysningsmateriale og plakater om børns sansemotoriske udvikling. Under hele forløbet har jeg arbejdet tværfagligt med sundhedsplejersker, lærer, pædagogisk personale og ledelse. I mit arbejde i projektet og med min rolle som underviser, har jeg i 2021 dygtiggjort mig inden for facilitering og læring igennem et modul på erhvervspædagogikum.
ISTDP - overordnet træning i at holde et indre fokus
Denne viden har givet mig en større forståelse for min rolle som facilitator og supervisor i mit arbejde, med at få implementeret brugen af kropslig tilgang til børns sansemotoriske udvikling. Det er meget vigtigt for mig at skabe transparens imellem teori og praksis, og at holde fokus på, hvad den enkelte voksne har behov for af redskaber i sin bottum-up tilgang.